Skip to main content
  • Tõnis Vint
  • Taavi Torim
  • Sven-Erik Stamberg
  • Siim-Tanel Annus
  • Riina Grethiel Leppoja
  • Ralf Tamm
  • Raini Laide
  • Rainer Kurm
  • Martin Vällik
  • Marje Taska
  • Marge Viirg
  • Mae Kivilo
  • Krista Leesi
  • Kärt Summatavet
  • Jaak Saks
  • Jaak Johanson
  • Ingrid Järv
  • Inga Aru
  • Evar Riitsaar
  • Aune Taamal
  • Angela Orgusaar
  • Aleksandr Aksinin 1949-1985
  • Agu Pilt
  • avaleht
  • pildid
  • tekstid
  • about us
  • exhibitions


Studio 22 tutvustus

Kunstnike rühm Studio 22 hakkas kujunema 1970. aastate algul inimestest, kes käisid Tõnis Vindi kodus toimunud vabas vormis loengutel. See oli samaaegselt nii kunstnike loominguline rühmitus kui ka õppestuudio, millega liitusid aasta-aastalt üha uued huvilised. Studio aktiivsem periood kestis 1972-2002 ning loominguliselt tugevaid tuumikuid on olnud kolm. 

Studio 22 õppemetoodikaks on olnud traditsioonilisest erineva vaatenurga avamine kultuuripärandile. Kõige põhjalikumalt käsitletud teemad kattusid Studio juhendaja Tõnis Vindi eluaegsete huvidega: vanade kultuuride geomeetriline sümboolika, rahvakunsti ornamentika ning Kaug-Ida kunst ja selle filosoofiline aspekt. Kujundisüsteeme võrreldi läbi aastatuhandete, otsiti loominguliste tegevuse ajendeid, püüti liita isiklikku kogemust üldkehtivaga. Toimus otsekui väljumine maailmast kuhugi ajatusse kaugusesse, kust pöörati pilk tagasi. Uus objektiivsus ei kujunenud aga mitte visuaalsest kontaktist reaalsusega, vaid reaalsuse alla peidetud seaduspärasuste objektiivsest edasiandmisest. Selleks tuli igaühel leida oma olemusele vastav vormikeel. 

Üheks osaks õppeprotsessist oligi indiviidile omase kujundite maailma loomine. Ringi ja ruudu formaati suletud kõige lihtsamatest kujunditest kompositsioonid täienesid iseenesest senini alateadvusesse peidetud kujunditega ja avasid isiksusele temale omase, aga veel tundmatu märkide keele. Geomeetrilised konstruktsioonid töödes olid tihti seotud literatuurse mütoloogilise algega, mis tõi töödesse sisse ka figuratiivseid elemente. Teataval määral toimus otsekui individuaalse mütoloogia loomise protsess, mis arenes järjest suurema üldkehtivuse poole. Eeskujudest sõltumine asendus aja jooksul tervikut rikastava protsessiga ning säilis vaid üleüldine esteetiline kontseptsioon, mis oli tingitud sarnasest maailmanägemusest. 

Studio 22 põhiprogramm

Studio 22 põhiprogramm hakkas välja kujunema juba 1970. aastate algul. Erinedes varasemast geomeetrilise kunsti traditsioonist Eestis, sai see impulsse muistsetest kultuuridest, Eesti rahvuslikust ornamendist ja ka Kaug-Ida esteetikast. Rühma loomingus domineeris psühholoogiline aspekt, eesmärgiks sai struktuuridesse ja vormidesse peidetud sõnumi avastamine. Paralleele tegevusele võiks leida traditsioonis, mis Euroopa kultuuris kannab  nime geomantia. 

Vaimse arengu tee vajab sidet kultuuripärandiga. Me võime lähtuda lähiminevikust, vahetult möödunust, ning viimasel juhul on meie ülesandeks süvendada ja laiendada juba avatud võimalusi. Enamikule loojatest on omane just selline tee. On aga võimalus tunduvalt enam vabaneda seotusest oma ajaga, on võimalus tungida aluspõhjani läbi aastasadade ja väljuda ajalistest ning geograafilistest piiridest.

Muistsed targad oskasid lugeda märke loodusest meie ümber. Ja nad säilitasid oma teadmisi samuti märkide keeles. Keeles, mille seaduspärad väljuvad aja ja ruumi piiridest. Keeles, mis saab mõistetavaks meile ikka ja jälle, ilma et vajaks juhendaja abistavat kätt. See taasmõistmine võib saada aluseks kunstiloomingule. Siit saame uued alged ja seaduspärad. Saame objektiivsed lähtepunktid loomingulisele protsessile. 

Lisaks eelnevale on Studio 22 ka liikumine, milles osalejad on leidnud, et kunstiga tegelemine on nende jaoks vahendiks vaimse avanemise ja teadvuse avardamise teekonnal. See on omalaadne eetiline suhe inimese ja kunstiloomingu vahel, mis kaugemas eesmärgis võib anda meile uusi ja senisest erinevaid võimalusi. 

Oma essees „Kadunud kõne“ (Tähendused. Kirjastus Verb 2007) sõnastab Doris Kareva Studio 22 fenomeni järgmiste sõnadega: 

Alles siis, kui teadvustame üksteist, kahekordistub meie jõud ning tähendus, tekib vooluring, topelt üksteist – 22. See on liikumine, milles kunstiga tegelemine saab vahendiks vaimse avanemise teel; erinevate individuaalsete mütoloogiate loomise protsess, mis areneb järjest suurema universaalsuse, üldkehtivuse suunas, tuues üha enam ilmsiks reaalsuse alla peidetud seaduspärasusi, struktuuridesse ja vormidesse kätketud salasõnumit, Kõiksuse kõnetust. 

Studio 22 näitused 

1989  Hermeetria 22, Tallinna Kunstihoone galerii

1992  Müüt ja abstraktsioon (osa Eesti kunsti ülevaatenäitusest), Karlsruhe

1996  Tornid ja väravad, Eesti Rahvusraamatukogu, Tallinn

1997  Tasapinnaline kera (Dionysia festival "Sõnatu kunst"), Tartu Kunstnike Maja

1998  22 >>,  Tallinna Kunstihoone galerii

1999  Studio 22, Kuressaare piiskopilinnus

1999  Studio 22 (koos Tõnis Vindi etnograafiliste rekonstruktsioonidega), Riia Spordimuuseum 

2001  Estonian art since 1990 (osa Eesti kunsti ülevaatenäitusest), Faulconer Gallery, Grinnell College

2002  7 / 22, Haapsalu piiskopilinnuse toomkirik

2002  Déjà vu, Pärnu mnt 27 galerii, Tallinn 

2003  Hinge tõmme, Haapsalu piiskopilinnuse toomkirik 

2018  Temet nosce ehk tunne iseennast, Tallinna Õpetajate Maja Kunstigalerii

2019  Universumi laul, Saaremaa Kunstistuudio, Kuressaare

2019  Vabaduse struktuur ja poeesia, Haus Galerii, Tallinn

2020  Muutused ja peegeldused, Pärnu Linnagalerii

2020  Taevasmaa, võred ja välgud, Toompea lossi kunstisaal

Telefilm Studiost: Kunstiruum: Stuudio 22 näitus, 1999, 20 min, režissöör Aile Ellmann